10 rád, ako sa pripraviť na sťahovanie a zvládnuť ho bez stresov a zbytočnej straty času

Sťahovanie nemusí vôbec pripomínať nočnú moru. Áno, emócie sú dôležité, ale môžete sa vyhnúť tým negatívnym a užiť si len radosť zo zmeny bývania k niečomu lepšiemu a novšiemu. Ako na to? Stačí sa držať nasledujúcich rád a tipov, ako si uľahčiť sťahovanie.

Zbavte sa zbytočností

Prv, než sa začnete sťahovať, treba zredukovať množstvo sťahovaného nábytku a zbytočností na minimum. Ideálne je, ak si už mesiac pred sťahovaním začnete robiť zoznam vecí, ktoré naozaj v novom bývaní nebudete potrebovať.

Takejto revízii by mali podliehať nielen zbytočné kusy nábytku, ktoré sa do nového bývania nehodia či nezmestia, ale aj osobné veci. Pozrite sa do svojho šatníka alebo do starých papierov a dokumentov, či naozaj všetko to, čo máte, potrebujete aj naďalej.

Spotrebujte, čo sa spotrebovať dá

Ak máte doma nejaké potraviny alebo nápoje vo väčšom množstve, tiež je vhodné za 3 až 4 týždne pred dátumom sťahovania zaujímať o to, čo s nimi. Ak sa dajú spotrebovať a skonzumovať, určite tak spravte.

Typicky ide najmä o nealko nápoje v plastových obaloch, konzervy, trvanlivé potraviny v komore a chladené či mrazené potraviny. Minúť môžete aj zvyšné cestoviny alebo ryžu z pôvodného balenia, stačí si len mierne upraviť jedálny lístok na najbližšie dni.

Vyhoďte odpad, ktorý sa vyhodiť dá

Ak nejaké potraviny nebudete môcť skonzumovať a neoplatí sa ich ani sťahovať, vyhoďte ich. To spravte s každým typom odpadu, ktorý sa dá vyhodiť, napríklad staré fľaše, plechovky alebo iné obaly. Využite pri tom triedený zber odpadu.

Ak máte v kuchyni či v technickej miestnosti nejaké staré farby, čistiace prostriedky, oleje alebo iné chemikálie, zaneste ich na zberný dvor k správnemu spôsobu znehodnotenia. Pozor si dajte najmä na horľaviny.

Roztrieďte nábytok a veci v domácnosti

Zhruba dva týždne pred sťahovaním je už najlepší čas na prípravu sťahovania nábytku, zariadenia a iných vecí v domácnosti. Začnite tým, že si rozdelíte nábytok na ten, ktorý sa dá rozobrať a na ten, ktorý sa nedá.

V ďalšom kroku treba určiť, ktoré veci a zariadenie do domácnosti musia ísť ako prvé. Ak ide o menšie veci, tie môžete skúsiť presťahovať aj vopred, pokiaľ sa bez nich viete zaobísť. Napríklad menej využívaný kuchynský riad.

Čo sa dá rozobrať, rozoberte

Akýkoľvek nábytok, ktorý je väčší a je rozoberateľný, rozoberte. Významne tým odľahčíte samotný hlavný kus nábytku, napríklad ak vyberiete poličky zo skrine a knižnice alebo zásuvky z komody či písacieho stolíka.

Rozobrať sa dajú aj postele, sedacie súpravy či niektoré kreslá. Výhodou rozobratia je, okrem hmotnostného odľahčenia, aj možnosť flexibilnejšie dané veci presťahovať. Môžu sa tak lepšie a úspornejšie uložiť do sťahovacieho auta a ušetríte priestor.

Pripravte si obaly a obalový materiál

Ak už máte všetky veci roztriedení a nábytok rozobratý, je načas si pripraviť obaly a začať baliť. Najlepšie, počas posledného týždňa pred sťahovaním, prv by to ešte nemali zmysel. Začnite najľahšími a najmenšími vecami, postupne prejdite k väčším.

Na osobné veci a menšie predmety využite škatule, univerzálne používaný rozmer je 60 x 40 x 40 cm. Na oblečenie môžete použiť aj plastové vrecia. Obaliť treba aj nábytok, najlepšie stretch fóliou a na rohy umiestnite kúsky polystyrénu, aby neprišlo k ich poškodeniu.

Spravte si prehľadný zoznam, čo kde je

Popri balení nábytku, vybavenia domácnosti a všetkých vecí treba mať na pamäti, že ich raz budete aj vybaľovať. Na škatule napíšte, čo v nich je, ale hlavne: na každý kus nábytku, škatuľu či vrece dajte štítok s číslom.

Zmyslom číslovania je, že si spravíte súbežne s balením zoznam a do neho si napíšete, čo kde je zabalené. Ušetrí vám to veľa nervov pri vybaľovaní a aj počas sťahovania budete vedieť, do akej miestnosti škatuľu, vrece alebo kus nábytku umiestniť.

Pripravte chladničku, mrazničku a ostatné spotrebiče

Posledné dni pred sťahovaním je ideálny čas na prípravu chladničky a mrazničky k presunu. To zahŕňa úplné vypratanie, rozmrazenie, umytie a vysušenie. Na tento proces budete potrebovať zhruba 24 až 48 hodín, ale môžete to spraviť aj skôr.

Ak budete so sebou sťahovať aj práčku či sušičku bielizne, tie je treba tiež pripraviť na presun. V prvom rade ich dôsledne vyčistite a to vrátane filtrov. V druhom rade treba zafixovať bubny a to pomocou skrutiek. Postup nájdete v návode k danému spotrebiču.

Osobné veci, občerstvenie a prvá pomoc po ruke

Osobné veci, napríklad uteráky a kozmetiku zabaľte zvlášť, môžete ich počas sťahovania kedykoľvek potrebovať. Taktiež by mali byť po ruke nejaké prostriedky prvej pomoci, napríklad dezinfekcia, náplasti a obväzy, pre prípad drobných zranení.

Nezabúdajte ani na občerstvenie počas sťahovania. Smäd sa dá zahnať minerálkou, hlad zas nejakým menším sendvičom. Majte tieto veci napríklad vo svojom aute alebo niekde, kde budú blízko a zároveň nehrozí ich strata.

Nezabudnite dať vedieť o zmene adresy

Na záver, aby ste sa vyhli stresu, nezabudnite dať príslušným inštitúciám vedieť, že ste zmenili adresu. Ak máte zamestnávateľa, ohláste to jemu, ak podnikáte, nezabudnite zmenu nahlásiť sociálnej poisťovni, daňovému úradu či zdravotnej poisťovni.

Ak ide o doručovanie pošty, môžete si u Slovenskej pošty objednať aj preposielanie všetkej pošty na novú adresu a to na ľubovoľný počet mesiacov vopred. Na záver ešte jedna rada: nezabudnite vopred odhlásiť televíziu či pevnú linku alebo si ich presťahovať tiež.

10 rád, ako sa pripraviť na sťahovanie a zvládnuť ho bez stresov a zbytočnej straty času
Počet hlasov: 43 Priemer:5 (99.07%)